Misja

Nazwa gabinetu Duc in altum ( z łac. Wypłyń na głębię) nawiązuje do słów Jezusa z Ewangelii św. Łukasza, do których odwoływał się św. Jan Paweł II, kreśląc perspektywę pełnego rozwoju człowieka.

Rozbrzmiewa w naszych sercach echo słów, jakimi pewnego dnia Jezus, skończywszy przemawiać do tłumów z łodzi Szymona, wezwał Apostoła, aby «wypłynął na głębię» na połów ryb: Duc in altum (Łk 5, 4). Piotr i jego pierwsi towarzysze zaufali słowu Chrystusa i zarzucili sieci. «Skoro to uczynili, zagarnęli (...) wielkie mnóstwo ryb» (Łk 5, 6).
Duc in altum! Dzisiaj te słowa skierowane zostają do nas i wzywają nas, byśmy z wdzięcznością wspominali przeszłość, całym sercem przeżywali teraźniejszość i ufnie otwierali się na przyszłość (NMI1). 

Słowa te (...) wznieciły nową, wielką nadzieję; ożywiły pragnienie bardziej intensywnego życia ewangelicznego, otworzyły horyzonty dialogu i misji. Być może nigdy dotąd zaproszenie Jezusa, by wypłynąć na głębię, nie jawiło się, tak jak dziś, jako odpowiedź na dramat ludzkości, ofiarę nienawiści i śmierci. Duch Święty zawsze działa w historii i może wydobyć z ludzkich dramatów takie rozeznanie wydarzeń, które otwiera na tajemnicę miłosierdzia i pokoju pomiędzy ludźmi (RNCH1).

Wypłynąć na głębię to podjąć trud i ryzyko własnego rozwoju. Wymaga to odpowiedzialności, odwagi i zaufania.

Czasami kryzysy wspólnoty spowodowane są kruchością osobowości, i w tym przypadku jest konieczne poprosić o pomoc specjalisty, psychologa. Nie należy się tego bać; nie należy się bać nieuchronnego wpadnięcia w psychologizm. (Papież Franciszek)

 

Nasze spojrzenie na człowieka osadzone jest w antropologii chrześcijańskiej i bliskie jest nurtom egzystencjalnym, personalizmowi, fenomenologii i filozofii dialogu.

Logo gabinetu wyraża koncepcję człowieka, który ujmowany jest jako integralna całość. Człowiek jest jednością (czego symbolem jest koło), na którą składają się cztery zasadnicze wymiary:

  • fizyczny (sfera biologiczna, cielesna) - pole brązowe,
  • psychologiczny (życie emocjonalne, psychiczne) – pole zielone,
  • społeczny (relacje społeczne, interakcje z innymi) – pole żółte,
  • duchowy (kontakt z Bogiem, świat wyższych wartości, autotranscendencja) – pole niebieskie.

W centrum logo jest czerwony punkt, który symbolizuje serce człowieka, to, co stanowi wewnętrzne, głębokie Ja. Przestrzenie między wymiarami osoby ludzkiej tworzą krzyż, który nawiązuje do chrześcijańskiej wizji człowieka.